fbpx

كل ما يهمك عن “السيلوليت” أسبابه وطرق علاجه

علاج السيلوليت نهائيا كل ما يهمك عن "السيلوليت" أسبابه وطرق علاجه

لقد أصبحنا نعيش الأن فى عالم الفلاتر والفوتوشوب، ومع ذلك فإنهما لا يستطيعان إخفاء عيوب البشرة بشكل كبير خاصة أمام الكاميرا أو أثناء البث المباشر على وسائل التواصل الاجتماعى. ومن إحدى تلك العيوب والتى يمكن أن تكون ملحوظة بشكل كبير ويصعب إخفاءها هى السلوليت. وبالنسبة لكثير من النساء والرجال أيضا، فمهما كانت درجة شدة السيلوليت عندهم، فهم يريدون إما إخفاؤها أو التخلص منها للأبد.

ولكن دعينا نتحدث أولا: ماهو السلوليت من الأساس؟ إن السلوليت عبارة عن طبقة معقدة من الدهون، حيث تتركز تحت سطح الجلد مباشرة وتتكون نتيجة تفتت الطبقة الدهنية أسفل الجلد فى منطقة النسيج الضام. بعبارة أخرى فهو عبارة عن طبقة دهنية أعلى من الطبقة الدهنية الطبيعة الموجودة أسفل الجلد. عادة ما توجد فى منطقة الجلد المشترك على الوركين والأرداف والفخذين. وهى دائما ما تظهر على جلد الشخص أثناء مرحلة البلوغ. ويمكن أن تظهر على جلد أى شخص بغض النظر عن وزنه أو حجمه، لأنها تكون بنسبة كبيرة بسبب عوامل وراثية.

وعلى الرغم من أنها تعتبر شكلا من أشكال الدهون، فإن عمليات شفط الدهون لا تعتبر علاجا لها حيث أن السلوليت هى الترسبات الدهنية الموجودة مباشرة تحت سطح الجلد، وعمليات شفط الدهون تزيل فقط الدهون العميقة فى الجلد.

أكثر من 90% من السيدات فوق الثلاثين عاما يصابون بالسلوليت كل عام، ويحدث ذلك نتيجة لعدة عوامل وهم على النحو الاتى:-

  • عوامل وراثية: فإذا كانت والدتك تعانى من السلوليت، فربما ستعانين انتى أيضا.
  • الهرمونات: يعمل هرمون الإستروجين على تفاقم وزيادة السلوليت حيث أنه يشجع الجسم على تكوين وتخزين الدهون.
  • النظام الغذائى: إذا كنتى تتناولين الكثير من الكربوهيدرات أو الدهون أو الأملاح، ولا تتناولى أية ألياف على الإطلاق، فمن المرجح انكى سوف تعانين من السيلوليت.
  • الروتين اليومى: كذلك قلة التمارين الرياضين والتدخين يؤديا بنسبة كبيرة الى ظهور السلوليت.
  • الملابس: علاوة على جميع ما سبق، فإن الملابس الضيقة التى تحد من تدفق الدم، قد تسهم فى تكوين السلوليت، فالجينز الضيق قد يؤدى إلى زيادة الأمر سوءا.

هذه القائمة تزداد يوما بعد يوم. فى أحيانا أخرى تعتقد بعض النساء أنهن يعانين من السلوليت، ولكنه فى الحقيقى يكون مجرد ترهل جلدى وليس دهون على الإطلاق. عادة ما يوجد هذا الترهل على الفخذين مع ظهور خطوط موزاية لأسفل عليهما. هذه الخطوط تشبه إلى حد كبير السلوليت ولكنها ليست دهون مثله على الإطلاق. والحل فى معالجة هذه الخطوط يكمن فى عمليات شد الجلد. ربما نتيجة لهذا التشابه بين السلوليت وتلك الخطوط فى الشكل، وقعت الكثير من النساء ضحية للإعلانات الكاذبة عن المنتجات التى لم توافق عليها إدارة الغذاء والدواء FDA أو حتى أثبتت فعاليتها. ولقد ظهرت بعض الأدوية التى تعالج السلوليت مثل الكريمات التى تحتوى على الكافيين والتدليك وكذلك الليزر لتنعيم الجلد الذى يعانى منه، ولكنها جميعا قد أدت إلى نتائج مؤقته فقط.

بعد عدة تجارب عملية، وافقت إدارة الغذاء والدواء على بعض الأجهزة الطبية التى من شأنها خصيصا معالج وإزالة السلوليت، نعرضها لكى فيما يلى:-

  • تستخدم تلك الأجهزة مثل ال velashape, velasmooth, thermage, smoothshapes موجات ترددية لاسكلية لتحفيز إنتاج الكولاجين لكى يشد الجلد، كذلك فأنها تقوم بتسخين الترسبات الدهنية التى تقع تحت سطح الجلد مباشرة وتزيد من نشاط الدورة الدموية، فخمول الدورة الدموية يعتبر من أهم عوامل تكوين السلوليت، حيث أنه يتسبب فى ربط العصابات الليفية بالجلد والعضلات، مما يؤدى إلى تكوين الدهون الكثيفة التى من الممكن أن تكون الدمامل. تحرك الأهتزازات النابعة من هذه الأجهزة السوائل والدهون الموجود تحت الجلد إلى الجهاز الليمفاوى، الذى بدوره يقوم بتصريفها من الجسم عبر البول بشكل طبيعي. يمكنك أن ترى بعض النتائج على الفور، ولكن لرؤية النتائج الكاملة، ستحتاجى إلى جلستين أسبوعيتين على الأقل لمدة شهر.

Cellulaze: وهو إجراء جراحى تجميلي، ينفذ فى عيادة الطبيب باستخدام تقنية الليزر التى تهاجم جميع المشكلات الثلاثة المسؤولة عن السلوليت (الدهون الزائدة، الجلد الرفيع جدا والنسيج الضام الذى يخلق الدمامل). يقوم الليزر بتقطيع العصابات الليفية المسؤولة عن ذلك المظهر الملئ بالنتوؤات. يقوم أيضا بإذابة الدهون ويحفز إنتاج الكولاجين الذى يقوم بشد الجلد. يتم وضع التخدير الموضعى قبل تشغيل الجهاز. ويتطلب هذا النوع جلسة واحدة يمكنها أن تستغرق ما يصل إلى 5 ساعات. يمكنك رؤية النتائج  فى غضون ثلاثة أشهر والتى بدورها ستكون دائمة. ولكن مه المهم أن

  • تضعى فى اعتبارك أن هذا النوع لديه طاقة معينة مرتبطة به ولذلك فقد تكون هناك مضاعفات محتملة مثل التورم. وينطبق ذلك أيضا على جهاز ال vasershape.
  • Vasersmooth: يندرج تحت فئة ال cellulaze فكلاهما يستخدمان الطاقة والليزر لتدمير السيلوليت، التى بدورها أيضا قد تزيد من فرص تطور الورم. الفرق بينهما هو أن هذا النوع يستخدم سكين الموجات فوق الصوتية لقطع عصابات السيلوليت. يمكنك رؤية النتائج فى غضون أسبوع، ولكنها ستستمر فى التحسن خلال فترة تمتد من ثلاثة أسابيع وحتى ستة أسابيع. وتستغرق مدة الإزالة الكاملة ما يقرب من ستة أشهر.
  • Cellfina: هو جهاز محمول باليد ويعتبر أقل الأنواع تطلبا للجراحة، ويتطلب جلسة واحدة فقط في عيادة الطببيب. يعمل هذا الجهاز عن طريق إدخال شفرة فى حجم الإبرة تحت الجلد التى تقوم بفصل العصابات الليفية عن الجلد التى تسبب السيلوليت.يتم وضع التخدير الموضعى، ويستغرق هذا النوع أقل من ساعة دون أن يسبب أية شقوق فى الجسد ويمكنك رؤية النتائج فى غضون ثلاثة أيام وحتى سنتين.
  • Endermologie: هو جهاز محمول باليد، يحتوى على بكرات ومنطقة فارقة اللتان يقومان بالتدليك وامتصاص الطبقة السطحية من الجلد على الترتيب، مما يؤدى إلى تقليل ظهور السيلوليت وشد الجلد وتنشيط الدورة الدموية. كثيرا ما يستخدم هذا النوع بعد عمليات شفط الدهون لزيادة تنعيم البشرة. عادة ما تستغرق جلسات العلاج حوالى 45 دقيقة.
  • Vasershape: هو مزيج من الموجات فوق الصوتية والعلاج بالتدليك، وعادة ما يستخدم لتقليل ظهور السيلوليت بشكل مؤقت. ويمكنك رؤية النتائج  بعد أول جلسة. فى الأغلب يستغرق هذا النوع خمس جلسات على الاقل لرؤية نتائج مرضية. ويعتبر هذا النوع هو الأفضل بعد عمليات شفط الدهون لتقليل ظهور النتوؤات والحصول على نعومة مثالية. يعمل هذا النوع عن طريق التدليك بالحجر الساخن على الأنسجةالدهنية لكى ينشط الدورة الدموية.

فى وقت سابق من هذا العام، أعلنت شركة endo international plc عن ال XIAFLEX، وهو إنزيم قابل للحقن ولقد تمت الموافقة عليه من قبل إدارة الأغذية والدواء FDA لعلاج سيلوليت اليد، ويتم اختباره الان فى المختبرات من إجل إذابة العصابات تحت الجلدية وتنعيم مناطق السيلوليت فى الأرداف والفخذين.

Cellulite 101: What Causes It and What Treatment Options Are Available؟

We live in a world of filters and Photoshop. However, live streaming on social media prevents that pristine filtering of flaws – and one that might be fairly noticeable on camera is cellulite. For many, depending on the severity, it is an unflattering sight they’d like to either conceal or get rid of forever.

So what is cellulite? It’s a resistant type of fat found just beneath the surface of the skin that is protruding through a web of connective tissue. In simple terms, it is the dimpling of the skin common on women’s hips, buttocks and thighs, and usually occurs after puberty. Anyone can have it regardless of their weight and/or size in large part due to heredity. Even though it is a form of fat, liposuction is not a treatment option, because the fat deposits are right underneath the skin and liposuction only removes deeper fat.

Cellulite affects more than 90% of women over the age of 30 and is caused by a number of factors including the following:

•             Genetics: If your mother had cellulite, you probably will too.

•             Hormones: Estrogen tends to aggravate and worsen cellulite since it encourages the body to build up and store fat.

•             Diet: If you eat too many carbohydrates, fat, or salt, but hardly ever ingest any fiber, you are likely to develop cellulite.

•             Lifestyle factors: Lack of physical activity and smoking could predispose you to cellulite.

•             Clothing: Tight clothing limiting blood flow may contribute to cellulite formation. That’s right! Those skinny jeans and Spanx may actually exacerbate the problem!

The list of causes goes on and on. Sometimes women think they have cellulite when they don’t. It’s actually just skin laxity – and NOT FAT AT ALL. This skin laxity is usually found on the lateral thighs, with lines that are parallel to the bottom crease. The lines tend to resemble cellulite – but they’re not. The only procedure that can address those lines from the laxity of the skin is a thigh lift.

Perhaps that’s why so many have fallen victim to false advertising of products that are not approved by the Food and Drug Administration (FDA) or even proven to work. Certain so-called “remedies” like caffeinated creams, massage and laser therapies appeared to smooth out bumpy skin, but only temporarily.

Here is a breakdown of treatments that have been approved by FDA specifically for the treatment of cellulite following several clinical trials demonstrating efficacy:

•             FDA-cleared devices such as VelaShape, VelaSmooth, Thermage and SmoothShapes use radio frequency waves to stimulate collagen production tightening the skin. It also heats up the fat deposits under the skin and increases blood circulation. One of the factors behind cellulite formation is the lack of blood circulation causing the fibrous bands tethering the skin to muscle to thicken and pull, causing the dimples. The vibrations from these devices moves fluid and fat that is under the skin into the lymphatic system, which is eventually discharged naturally from the body through urine. Some of the results can be seen immediately; however to see complete results, patients will require at least two weekly sessions for a month. Each costs about $200 to $600 per treatment.

•             Cellulaze is an in-office procedure plastic surgeons perform using laser technology that attacks all three problems responsible for cellulite – bulging fat, too-thin skin and the connective tissue that tugs at skin creating dimples. The laser severs the fibrous bands responsible for the dimpling appearance, melts fat pockets and stimulates collagen production which tightens the skin. A local anesthesia is applied prior to the procedure. This treatment option requires one session which can take up to 5 hours. Results can be seen in about three months and are permanent. It costs about $5,000 to $7,000 depending on the size of the treatment area. Cellulaze does have energy associated with it, so there are possible complications like seroma. The same applies with VaserShape.

•             VASERsmooth lies in the same category as Cellulaze –they both use energy to blast cellulite. The difference is that VaserSmooth uses an ultrasonic knife to cut through the bands of cellulite. Cellulaze uses a laser, but both use energy which may also increase chances of developing seromas. Patients report seeing results within a week; however the results continue to improve within a span of three to six weeks. Total healing process can take up to six months. VaserSmooth costs about $3,000 to $5,000 on average.

•             Cellfina is a handheld device that is minimally invasive, and offers a one-time in-office procedure that is clinically proven to treat cellulite. It works by inserting the blade the size of a needle beneath the skin and snipping the skin from fibrous bands that are pulling it causing the cellulite. A local anesthesia is applied prior to cutting the bands which takes less than an hour with no major incisions. Results can be seen within 3 days and last up to two years. The severed bands have a tendency to re-form in the same way. It costs between $3,000 and $6,000, depending on how many areas are treated.

•             Endermologie is a handheld device with rollers and a vacuum that massages and sucks at the skin’s surface reducing the appearance of cellulite, tightening skin and improving circulation. It is often used after a liposculpture procedure to smooth the appearance of the treated area maximizing results. The treatment sessions lasts about 45 minutes and each treatment costs $50 – $70. The average cost to achieve optimal results is between $1,200 and $2,000, depending on the number of sessions.

•             VaserShape is a combination of ultrasound and massage therapy used to temporarily reduce the appearance of cellulite. Results can be seen after the first treatment; usually it takes at least five sessions to start seeing optimal results. This in my hands is an even better treatment after liposuction to help diminish scars and smooth the results. It works by creating a ‘hot stone massage’ effect on fatty tissue improving blood circulation. On average, it costs $2,075.

Earlier this year, Endo International plc announced XIAFLEX, an injectable enzyme that is FDA-approved to treat a hand condition, which is now being tested in clinical trials to dissolve septae (bands beneath the skin) and smooth out areas of cellulite dimpling on the buttocks and thighs. It is an interesting development that we plastic surgeons are keeping an eye on as a prospect for patients with cellulite.

     

اترك لنا تعليقاً

%d مدونون معجبون بهذه: